Jak często trzeba aktualizować „Oświadczenie o wyrażeniu zgody na użycie nazwy i logo klienta” w zmieniających się warunkach prawnych?

W mojej praktyce prawnej zauważam, że przedsiębiorcy często zakładają, iż „Oświadczenie o wyrażeniu zgody na użycie nazwy i logo klienta” ma nieograniczoną ważność. Takie podejście bywa jednak ryzykowne. Niektóre firmy w ogóle nie sprawdzają, czy zmieniające się przepisy prawne wpływają na aktualność udzielonej zgody. Tymczasem prawo własności intelektualnej oraz regulacje konsumenckie potrafią zmieniać się szybciej, niż mogłoby się wydawać.

Aktualizacja „Oświadczenia o zgodzie na użycie nazwy i logo” a zmiana prawa

Choć nikt nie oczekuje, że przedsiębiorca będzie sprawdzał podstawy prawne co tydzień, to jednak z punktu widzenia bezpieczeństwa biznesu wskazane jest regularne weryfikowanie, czy ważność zgody na użycie logo klienta wciąż pozostaje aktualna. W przeciwnym razie może pojawić się ryzyko naruszenia przepisów o ochronie znaków towarowych lub praw autorskich, co prowadzi do niepotrzebnych sporów i kosztów sądowych.

Zachęcam więc do zbudowania wewnętrznego systemu kontroli. Wystarczy ustalić harmonogram i raz na kwartał lub pół roku przeanalizować, czy w otoczeniu prawnym nie zaszły istotne zmiany, a także czy zmieniły się warunki współpracy z klientami (np. nowy rodzaj promocji, zmiana zakresu działań marketingowych czy planowane kampanie na większą skalę).

Kiedy odnowić zgodę na wykorzystanie logo?

Kiedy zatem trzeba odnowić zgodę na wykorzystanie logo? Jeden z podstawowych czynników to wygaśnięcie umowy łączącej strony, która zawierała przedmiotową zgodę. Jeśli kończy się umowa, a chcą Państwo dalej posługiwać się nazwą i logo klienta w materiałach reklamowych, warto dysponować nowym oświadczeniem potwierdzającym taką zgodę. Podobnie w sytuacjach, gdy rozszerzany jest zakres wykorzystania znaku, np. zamiast użycia go wyłącznie na stronie internetowej, dochodzi do publikacji w kampaniach outdoorowych lub na dużych platformach handlowych.

W praktyce jednak nie zawsze trzeba podpisywać nowe oświadczenie przy każdej drobnej zmianie w działalności. Można przygotować dokument obejmujący szersze spektrum działań marketingowych, uwzględniający aktualizację oświadczenia o wyrażeniu zgody na użycie nazwy i logo klienta w razie wejścia w życie nowych przepisów. To właśnie klauzule aktualizacyjne w umowach marketingowych gwarantują, że w razie zmiany prawa w przyszłości, zgoda zostanie automatycznie przystosowana do nowego stanu prawnego – oczywiście w granicach rozsądku i wcześniejszych ustaleń z klientem.

Proponuję także zwracać uwagę na wszelkie oficjalne komunikaty bądź wytyczne organów nadzoru (jak Urząd Patentowy RP czy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów). Nawet jeżeli nie wprowadzają one nowego prawa, potrafią znacząco zmienić interpretację istniejących przepisów, co wpływa bezpośrednio na praktyki w zakresie wykorzystania znaków towarowych.

Klauzule aktualizacyjne w umowach marketingowych

Dobrym rozwiązaniem jest wprowadzenie do umów marketingowych klauzul pozwalających na elastyczne reagowanie w razie potrzeby. Zamiast zawierać nowe oświadczenie za każdym razem, gdy prawo ulegnie zmianie, można:

• zastrzec możliwość rewizji dokumentu w ustalonych odstępach czasu,
• zobowiązać strony do podpisania aneksu, jeśli pojawi się istotna zmiana w przepisach,
• ustalić, że brak sprzeciwu ze strony klienta w określonym terminie oznacza akceptację zaktualizowanych warunków.

Taka praktyka oszczędza czas i pieniądze, ponieważ wyklucza konieczność negocjowania zupełnie nowych umów przy każdej zmianie prawa. Klauzule aktualizacyjne w umowach marketingowych stanowią też czytelny komunikat, że dana firma poważnie podchodzi do zgodności z przepisami i chce zapewnić najwyższy poziom ochrony zarówno sobie, jak i swoim klientom.

Podsumowanie

Regularna aktualizacja oświadczeń dotyczących użycia logo powinna być stałym elementem polityki compliance każdej firmy. Szczególnie w branży informatycznej i internetowej, gdzie treści marketingowe szybko się zmieniają, zapewnienie aktualności zgody na wykorzystanie logo klienta pomaga uniknąć niepotrzebnych nieporozumień i kosztów. Zachęcam zatem do wypracowania praktyki, w której dokumenty dotyczące praw do użycia znaku towarowego są weryfikowane co najmniej dwa razy lub chociaż raz do roku albo przy każdej znaczącej zmianie okoliczności prawnych. W ten sposób wszyscy – zarówno Państwo, jak i klienci – będą mogli czuć się bezpiecznie i komfortowo w ramach zawartych umów.


Masz pytanie? Zapraszam do dyskusji

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Radca Prawny Alicja Berger-Lach Kancelaria e-commerce it

Nazywam się Alicja Berger-Lach i jestem Radcą Prawnym. W zawodzie prawnika pracuję od 2008 roku, zaś w branży IT działam od 2015 roku.

Specjalizuję się w prawie gospodarczym i prawie pracy, a także w szeroko pojętych aspektach prawnych związanych z nowymi technologiami, Internetem i E-commerce.