Twój koszyk jest obecnie pusty!
Alicja Berger-Lach
Alicja Berger-Lach
Wielu przedsiębiorców z branży IT i marketingu, ale również z innych branż zadaje sobie pytanie: czy można zamieścić logo klienta na stronie internetowej bez jego zgody? Wydaje się, że to świetny sposób na pokazanie dotychczasowych osiągnięć i przyciągnięcie kolejnych klientów, jednak sprawa nie jest tak prosta.
Logo, jako element marki, podlega ochronie prawnej. Bywa, że jest ono zarejestrowanym znakiem towarowym, co daje jego właścicielowi pełne prawo do kontrolowania sposobu, w jaki jest ono używane. Naruszenie tego prawa może prowadzić do odpowiedzialności cywilnej, a czasem także karnej. Kluczowe przepisy regulujące tę kwestię to prawo własności przemysłowej oraz prawo autorskie, które chroni także elementy graficzne logotypu.
Używanie logo bez zgody właściciela może być traktowane jako:
W związku z tym, jeśli nie posiadasz pisemnej zgody na użycie logo, zawsze istnieje ryzyko, że klient może wystąpić z roszczeniami prawnymi.
Każde wykorzystanie logotypu, które mogłoby sugerować współpracę lub wsparcie, wymaga zgody właściciela znaku. W praktyce oznacza to, że nawet jeśli zrealizowałeś projekt dla klienta, nie masz automatycznego prawa do umieszczania jego logotypu na swojej stronie w celu promocji.
Oto kilka przypadków, w których zgoda klienta jest szczególnie ważna:
Niezależnie od rodzaju działalności, zawsze warto mieć jasność co do tego, w jakich kontekstach klient wyraził zgodę na użycie swojego logo.
Najlepszą praktyką jest podpisanie pisemnej zgody na wykorzystanie logo klienta już na etapie umowy o współpracy. Dokument taki może stanowić osobny aneks lub część głównej umowy, zawierając:
Warto też pamiętać, że nie wszyscy klienci będą skłonni udzielić zgody, zwłaszcza jeśli są firmami o wypracowanej polityce wizerunkowej. W takiej sytuacji warto rozważyć inne sposoby prezentacji realizacji, np. poprzez opis samego projektu bez wskazywania logo.
W przypadku naruszenia prawa do znaku towarowego lub praw autorskich, klient może podjąć kroki prawne, które mogą okazać się kosztowne. Najczęstsze konsekwencje to:
Dlatego też, jako kancelaria prawna, zawsze rekomenduję uzyskanie jasnej zgody na użycie logotypu. W ten sposób przedsiębiorcy mogą promować swoją działalność bez ryzyka naruszenia prawa.
Dodawanie logo klienta na stronie internetowej bez jego zgody może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych. Zawsze warto upewnić się, że posiadasz odpowiednią zgodę. W przypadku wątpliwości warto skonsultować się z prawnikiem, aby uniknąć potencjalnych ryzyk i chronić reputację firmy. W ten sposób można budować swoje portfolio w sposób legalny i bezpieczny, jednocześnie respektując prawa swoich klientów.
Nazywam się Alicja Berger-Lach i jestem Radcą Prawnym. W zawodzie prawnika pracuję od 2008 roku, zaś w branży IT działam od 2015 roku.
Specjalizuję się w prawie gospodarczym i prawie pracy, a także w szeroko pojętych aspektach prawnych związanych z nowymi technologiami, Internetem i E-commerce.
Dodaj komentarz